Rijden in een benzineslurper is al een dure hobby. Maar komend jaar wordt het
nóg onvoordeliger. Wie de fiscus zo min mogelijk wil spekken, kan het best
kiezen voor een auto met een lage CO2-uitstoot. Of met het openbaar vervoer
gaan reizen, hoewel dat komend jaar wel duurder wordt.

BPM en MRB
Met het oog op de kilometerheffing wordt de BPM (belasting op de aanschaf van
een nieuwe auto) elk jaar een beetje afgebouwd, tot zij over tien jaar
volledig is afgeschaft. In ruil daarvoor gaat de motorrijtuigenbelasting in
stapjes omhoog. Dit jaar gaat deze ontwikkeling gestaag verder.

‘Zeer zuinige’ auto’s worden vanaf januari vrijgesteld van BPM. Ook gaat de
motorrijtuigenbelasting voor deze ‘milieuvriendelijke’ wagens nog verder
naar beneden: het halve tarief wordt teruggebracht tot een kwarttarief.

Onder ‘zeer zuinige auto’s vallen dieselauto’s met een CO2-uitstoot van
maximaal 95 gram per kilometer en benzineauto’s met een uitstoot tot 110
gram per kilometer. Slechts een select gezelschap voldoet aan deze strenge
eis: de Citroëm C1, Daihatsu Cuore, Honda Civic hybrid, Peugeot 107, Smart
for Two en Toyota Prius.

Slurptaks
De slurptax (een extra belasting voor zeer onzuinige auto’s) wordt verder
aangescherpt. De eigenaar van een brandstofvreter betaalt nu 110 euro voor
elke gram CO2-uitstoot die uitstijgt boven een bepaald maximum. Dat bedrag
wordt verhoogd naar 125 euro.

Tegelijkertijd gaat de grenswaarde omlaag. Je bent nu officieel de eigenaar
van een benzineslurper als deze mimaal 205 gram per kilometer uitstoot en
een dieselslurper bij een uitstoot van 170 gram per kilometer. Voorheen lag
de grens op respectievelijk 232 en 192 gram.

Bijtelling
Wie met een auto van de zaak meer dan 500 privékilometers rijdt, wordt door de
Belastingdienst getrakteerd op een bijtelling bij het belastbaar inkomen.
Voor zeer zuinige auto’s is dit bedrag een stuk lager (14 procent) dan voor
overige auto’s (25 procent).

Omdat maar een handjevol auto’s aan de criteria voldoet, komt er vanaf januari
een extra categorie bij: de ‘zuinige auto’. De bijtelling voor zo’n wagen
bedraagt 20 procent. Het gaat hierbij om auto’s met een uitstoot van 110 tot
140 gram per kilometer (benzine) of 96 tot 116 gram per kilometer (diesel).
Je moet hierbij onder andere denken aan een Volkswagen Polo, Fiat 500, Ford
Fiesta en Mini Cooper.

Oldtimer
Wie de bijtelling (deels) wil omzeilen, kan voordeliger uit zijn met een
oldtimer. Voor zo’n bolide gaat de Belastingdienst niet uit van de
voormalige catalogusprijs, maar van de marktwaarde: wat een gek ervoor geeft
dus. Met een klassieke Citroen DS schiet je niet veel op.

Rij-examen
Het theorie-examen gaat op de schop. Vanaf 1 maart krijgen deelnemers ook 25
vragen over gevaarherkenning.

Duurdere treinkaartjes
De strippenkaart wordt in januari ongeveer 5 procent duurder en het
treinkaartje 4 procent. Ook wordt in de loop van 2009 het tariefsysteem van
de NS aangepast, met het oog op de invoering van de OV-chipkaart.

Een retourtje kost voortaan evenveel als twee enkeltjes. De prijs voor
(weekend)retours stijgt hierdoor met 2 procent. Kaartjes voor een enkele
reis daarentegen worden 9 procent goedkoper.

Kortingskaart
Er komt ook een nieuwe NS-kortingskaart bij. Voor 19 euro krijg je 20 procent
korting voor treinreizen in de daluren. Dit abonnement komt naast het al
bestaande voordeelurenabonnement (55 euro per jaar voor 40 procent korting).

OV-chipkaart
Ondanks alle gerezen problemen worden komend jaar nieuwe stappen gezet
richting een landelijke invoering van de OV-chipkaart. In Rotterdam wordt op
29 januari de strippenkaart afgeschaft. Amsterdam volgt mogelijk in april.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl